Poddawana pracom konserwatorskim rama jest wykończeniem obrazu olejnego „Wieść o Zmartwychwstaniu” autorstwa Michała Bogorii Skotnickiego. Obraz przedstawia scenę rodzajową z trzema półpostaciami na tle pejzażu (fot.1). Utrzymany w chłodnych odcieniach błękitu, ugru i zieleni. Sygnowany na odwrociu”Skotnicki Inv: et fecit Ao 1801″. Sama rama wykonana została znacznie później, bo dopiero w XX wieku. W sierpniu 1969 roku obraz z ramą trafił do zbiorów muzealnych Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego w Białymstoku.
Rama wykonana została z drewna sosnowego. Na podłożu drewnianym położona jest warstwa gruntu kredowo-klejowego, następnie mikstion + szlagmetal na półwałkach oraz brązowa emalia na pozostałych elementach. Rama była odświeżana w latach 90. XX w. Gdy obiekt trafił do konserwacji stan obrazu oceniono jako dobry (fot.2,3), natomiast ramy na dostateczny. Stwierdzono ubytki i odspojenia gruntu z warstwą pozłoty i warstwy malarskiej oraz zarysowania (fot.4,5,6 i 7). Ponadto uszkodzenia narożników i profili. Rama została osadzona zbyt płytko, mocowana na blaszki i klocki (fot.8). Prace konserwatorskie miały na celu przywrócenie wartości ekspozycyjnych obrazu.
W pierwszej kolejności wykonano dokumentację fotograficzną i opisową zarówno obrazu jak i ramy przed konserwacją (fot.1,2,3,4,5,6 i 7). Do kolejnych czynności należało:
– demontaż obrazu
– sklejenie oraz wzmocnienie narożników od strony tylnej sklejką (fot. 9,10)
– umycie tylnej strony ramy wodą destylowaną ze środkiem powierzchniowo-czynnym
– usunięcie mechaniczne odpadających warstw gruntu (fot.11)
– uzupełnienie brakujących fragmentów gruntu: szpachla akrylowa f.Tikkurilla (fot.12)
– położenie nowych warstw gruntu na elementach pod złocenia (fot.13,14,15)
– opracowanie mechaniczne powierzchni uzupełnień (szlifowanie) (fot.16,17)
– zmatowienie powierzchni malowanych i przygotowanie powierzchni pod nową warstwę malarską
– przygotowanie powierzchni ramy pod złocenie – trzykrotne nałożenie podkładu szelakowego w etanolu (fot.18,19,20)
– nałożenie mikstionu f. Le Franc na powierzchnię ramy przeznaczoną pod złocenie (mikstion w benzynie ekstrakcyjnej)
– złocenie szlagmetalem w płatkach (fot.21,22)
– dwukrotne zabezpieczenie złoconych powierzchni białym szelakiem w etanolu
– dwukrotne pomalowanie niezłoconej części ramy emalią (fot.23,24)
– montaż obrazu w ramę
Na zakończenie prac wykonano dokumentację fotograficzną po konserwacji. Rama obrazu po konserwacji (fot.25,28).
Podczas przeprowadzanych prac konserwatorskich ramy wykonano prace badawcze w celu oceny stanu zachowania obrazu. W tym celu posłużono się lampami UV i wykonano dokumentację fotograficzną (fot.26, 27). Choć sam obraz nie był poddany konserwacji przeprowadzono szereg prac w celu przywrócenia jego wartości ekspozycyjnych m.in. odkurzono i przemyto lico obrazu.
K.B.